بــُـورک یعنی " پیچیده شده " لای خمیر، در کشورهای مختلف این غذا تهیه میشه و موادی که برای داخل اون استفاده می شه مختلفه که به مرور موارد اون رو می نویسم ، خمیر این غذا رو تو خونه هم می تونین درست کنین و هم می تونین حاضری بخرین که در ایران شرکت شیرآوران این خمیر رو تهیه کرده ، حتی می تونین از نون لواش برای پیچیدن استفاده کنین . این غذا در کشور ترکیه بیشتر تهیه می شه و به خمیر اون " یوفکا" می گن . هم می تونین سرخش کنین و هم در داخل فر تهیه کنید .

این موردی که من درست کردم از تمام سبزیجاتی که تو خونه داشتم به اضافه گوشت چرخ کرده و کمی رب گوجه فرنگی مواد داخلشو تهیه کردم ، اگر دوست نداشتین رب استفاده نکنین .

 

مواد لازم

پیاز متوسط                                 1 عدد

گوچه فرنگی متوسط                     2 عدد

سیب زمینی متوسط                    1 عدد

هویج متوسط                              2 عدد

فلفل دلمه ای                              1 عدد

نخود فرنگی آبپز                           یک مقدار

گوشت چرخ کرده                          300 گرم

پنیر پیتزا رنده شده                       به مقدار دلخواه

خمیر                                         4 عدد

زرده تخم مرغ                              1 عدد

روغن زیتون یا روغن مایع               به مقدار لازم

رب گوجه فرنگی                           2 قاشق

نمک ، فلفل ، زردچوبه                   به مقدار دلخواه

کچاب یا سس خردل                     در هنگام سرو

 

طرز تهیه

 

پیاز را در اندازه متوسط خرد کرده و سرخ می کنیم ، تمام سبزیجات را ریز خرد می کنیم به شکل مربع، نخود فرنگی را آبپز می کنیم ، من سیب زمینی را هم آبپز کردم ، بعد به پیاز سرخ شده را از ماهی تابه جمع می کنیم تا نسوزد ، فلفل دلمه ای و هویج را داخل ماهی تابه می ریزیم تا سرخ شوند ، سیب زمینی آبپز شده را اضافه می کنیم ، گوشت چرخ کرده را اضافه می کنیم و تفت می دهیم ، نخودفرنگی آبپز شده را اضافه می کنیم ، ادویه گوشت ، نمک ، فلفل و زردچوبه را نیز اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم ، دو قاشق رب را در کمی آب حل می کنیم و به مواد اضافه می کنیم و میگذاریم آب مخلوط کشیده شود .


خمیر را با وردنه کمی باز می کنیم از مواد روی آن می ریزیم ، پنیر پیتزا روی مواد می ریزیم ، کنار دستمان کمی آب می گذاریم که اگر لبه های خمیر نچسبید با کمی آب بچسبونیم ، شکل بستن خمیر طبق سلیقه شماست،می تونید به شکل نیم دایره یا به شکل مربع ببندید . در آخر زرده تخم مرغ را روی آن با برس میزنیم و اگر داشتیم کنجد نیز روی آن می توانیم بپاشیم .



فر را از قبل روشن می کنیم و ظرف فر را چرب می کنیم و وقتی روی بورکها برشته شده آنرا از فر خارج می کنیم .